koolhydraatarm dieet

Deze producten passen niet in een koolhydraatarm dieet

Van plan om af te gaan vallen? Of je nu kiest voor een koolhydraatarm dieet of welk ander dieet dan ook, het is goed om in je achterhoofd te houden dat veel producten waar we van denken dat ze gezond zijn, dat helemaal niet zijn. Zo zijn koolhydraatarme recepten er een goed voorbeeld van hoe je koolhydraten buiten beschouwing laat en vermindert. Het uitbannen van bepaalde andere voeding levert veel voordelen op voor je gezondheid. Maar het zijn wel producten die veel mensen dagelijks eten. Deze producten passen niet in een koolhydraatarm dieet en kun jij ook beter laten staan (zelfs als je niet met een koolhydraatarm dieet af wil vallen!).

Brood
Graanproducten zijn sinds de IndustriŽle Revolutie helemaal in. Of je nu brood eet of producten op basis van graan (zoals muesli en cruesli en allerlei andere ontbijtproducten), weet dat deze producten niet natuurlijk zijn en helemaal niet zo gezond als altijd wordt beweerd. Zo zit brood boordevol koolhydraten. Er worden suikers gebruikt om brood meer smaak te geven en er wordt zout gebruikt bij het bakken van brood en om het zo langer houdbaar te maken.

Brood is een dikmaker van de bovenste plank en komt in een koolhydraatarm dieet dan ook zeker niet aan bod. Een alternatief zou koolhydraatarm brood zijn, maar ook daarover zijn twijfels (want brood blijft brood).

Alternatief? Bekijk dit recept voor koolhydraatarme muesli.

Ook over volkoren brood zijn de meningen verdeeld. Wat koolhydraatarm brood betreft zou volkoren brood nog het meeste in de buurt komen van wat is toegestaan. Het hangt er in dat geval eerder vanaf hoe streng je het koolhydraatarme dieet echt volgt.

Pasta
Een ander product op basis van graan is pasta. Eet je graag Italiaans en staat er regelmatig spaghetti, macaroni of tagliatelle op de het menu? Dat zijn allemaal zeer koolhydraatrijke producten die je beter uit je keuken kan weren. De koolhydraten in deze producten maken je sneller dik en geven je bovendien geen vol en verzadigd gevoel. Misschien herken je jezelf er wel in: na een pastagerecht heb je op zich vrij snel weer honger.

Teveel pasta levert ook veel zout op en kan leiden tot een hoge bloeddruk en een te hoog cholesterol.

Niet voor niets levert een koolhydraatarm dieet vele voordelen op voor je gezondheid. Je bloeddruk daalt, je cholesterol neemt af, je voelt je vitaler en fitter. Het ontbreken van pasta in je voedingspatroon is daar mede de oorzaak van.

Mocht je nu echt niet zonder pasta kunnen, dan kun je overwegen volkoren pasta te gebruiken. Nog steeds zitten hier koolhydraten in, maar wanneer je niet al te streng bent in je dieet, zouden deze nog kunnen.

Ook zijn er steeds meer alternatieven voor pasta op de markt, vaak gebaseerd op slierten courgette.

Aardappelen
In aardappelen zit veel zetmeel en dat is een zeer koolhydraatrijk bestanddeel. Verder levert de aardappel geen eiwitten en vetten en ook weinig vitaminen en mineralen. Zeker gekookt is de aardappel helemaal niet zo zinvol.

Je zal aardappelen dan ook weinig tot niet tegenkomen in koolhydraatarme gerechten. Hooguit wanneer je een keer een wat koolhydraatrijker gerecht mag eten, komt de aardappel aan bod. Want veel mensen vinden aardappelen wel erg lekker.

Over zoete aardappel zijn de meningen overigens nog verdeeld. Wanneer je niet al te streng bent in je dieet, kun je zoete aardappels nog prima toestaan.

Alternatieven voor aardappels worden vaak aangereikt in de vorm van knolselderij of andere groenten. Wederom wordt courgette vaak genoemd. Deze is ideaal te combineren met andere groenten en voorkomt dat je teveel aardappels binnenkrijgt.

Rijst
Tot slot is rijst een product dat zeker niet in een koolhydraatarm dieet past. Er zitten bijzonder veel koolhydraten in rijst en dat is ook wel te herkennen aan de wijze waarop rijst eigenlijk bedoeld is. In Nederland krijg je rijst standaard bij je gerechten (denk aan Chinees), maar in China zelf wordt rijst bewaard voor het laatst. Ze eten er heel erg gezond, maar het kan zijn dat je nog honger hebt. Als dat het geval is, krijg je een bakje rijst om de rest van je buik te vullen. Dat is dan ook hoe rijst officieel bedoeld is: als opvulmiddel voor hongerige mensen. Boordevol koolhydraten, weinig voedingsstoffen en een echte dikmaker.

Conclusie
Of je nu wel of niet het koolhydraatarme dieet wil volgen, neem in elk geval een voorbeeld aan deze gerechten. Brood, pasta, aardappels en rijst staan in de meeste huishoudens dagelijks op tafel. Maar gezond zijn ze zeker niet. Het zijn koolhydraatrijke producten die onnodig leiden tot overgewicht en je dikker maken. Los daarvan kun je ervan uit gaan dat je gezonder leeft en eet met een koolhydraatarm recept. Los van gewicht verliezen levert het dus nog meer voordelen op voor je gezondheid.

Bron: https://www.dieetkompas.nl/koolhydraatarm-dieet

koolhydraatarm dieet ervaringen:

Mijn koolhydraatarm dieet ervaring plaatsen:

Uw ervaring:

Naam:

E-mail (Niet zichtbaar op website):