Koolhydraatarm dieet 2

Er is veel informatie te vinden over het koolhydraatarm dieet. Helaas ook veel onjuiste informatie die niet of nauwelijks is onderbouwd. We hebben daarom goede informatie verzameld voor je die wetenschappelijk is onderzocht.

 

Wat is een koolhydraatarm dieet?

Bij een koolhydraatarm dieet beperk je het eten van koolhydraten die je gedeeltelijk vervangt door vetten en eiwitten. We hebben het dan over bewerkte koolhydraten bijvoorbeeld snoep, koek, frisdrank, rijst, pasta en bewerkte aardappelproducten. Je vermijd niet alle koolhydraten, alleen snelle koolhydraten en bewerkte koolhydraten.

 

Hoe werkt het koolhydraten arm dieet?

Heb je besloten om een koolhydratenarm dieet te volgen dan is het de vraag die als eerste op komt hoe begin je daar mee? Hieronder een aantal tips om mee aan de slag te gaan voor een goed begin.

  • Haal geen producten met snelle koolhydraten, dit zijn de producten met toegevoegde suikers. Zijn die niet aanwezig dan wordt je ook niet verleid ze te eten.
  • Koop alleen producten met meervoudige of weinig koolhydraten. Heb je honger dan eet je in ieder geval iets wat gezond is. Een goede regel voor dit dieet is: koop geen producten met meer dan 5 gram koolhydraten per 100 gram.
  • Wissel wit brood en witte rijst in voor zilvervliesrijst en volkorenbrood, maar nog beter is om een vervangen voor het brood en rijst te vinden. Rijst kun je vervangen door bloemkoolrijst en brood kun je eenvoudig zelf maken van amandelmeel en zaden bijvoorbeeld.
  • Neem 6 keer per dag een eetmoment, eet niet tot je propvol zit maar tot je geen honger meer hebt. 3 grote maaltijden en 3 kleine tussendoortjes. Wanneer je geen honger hebt zul je minder snel ongezond gaan snacken. Voorkom hongergevoelens dus.
  • Eet zoveel mogelijk gezonde onbewerkte voeding: noten, vis, vlees, ei en gevogelte.

Wat mag je wel/niet eten

Het is niet zo dat je niks meer mag eten, integendeel, je mag vrij veel eten binnen dit dieet. Je eet alleen op een andere manier, met name gezonder en er zijn nog heel veel lekkere dingen over die je wel mag eten. Bekijk daarom eens de onderstaande lijst met producten die je moet vermijden en die je wel mag eten, ook kun je hier eens een kijkje nemen.

 

Producten die je beter kunt vermijden:

  • Producten waar suiker in zit. Wat je beter kunt laten staan, dit zit onder andere in frisdranken, taart, snoep, koek, chocoladepasta, honing, stroop, chocolade, pasta, cake, brood. Lees de etiketten in de winkel of er suiker in zit en koop niet zomaar producten zonder te weten wat er in zit! Hoe meer kennis je ontwikkeld, hoe beter je dit dieet zult gaan begrijpen en hoe meer kans je op succes hebt.
  • Zetmeel: brood, pasta, rijst, aardappelen, patat, chips.
  • Margarine: margarine biedt geen voordelen, roomboter is lekkerder en nog eens beter voor de gezondheid. Margarine is namelijk een zwaar bewerkt product. Kies daarom liever een natuurlijk vet zoals roomboter, kokosolie of olijfolie bijvoorbeeld.
  • Bier: een avondje lekker doorzakken is slechter dan je denkt, bier is zeker niet koolhydraatarm. Alcohol kun je sowieso beter vermijden binnen dit dieet. Je lichaam gaat namelijk eerst de alcohol afbreken omdat dit wordt gezien als vergif. Daarna gaat je lichaam pas verder met het verteren van eten. Mocht je toch eens willen drinken kies dan voor droge witte wijn, of een lightfrisdrank met wodka.
  • Fruit: fruit bevat veel suiker en is vaak erg zoet. In de lijst met producten die je wel mag staan een paar soorten met minder koolhydraten. Niet al het fruit bevat even veel koolhydraten namelijk. Fruit is erg gezond, laat daar geen misverstand over bestaan, maar helaas bevat het ook veel snelle koolhydraten. Toch moet je fruit niet schrappen binnen dit dieet omdat het ook veel gezonde voedingsstoffen bevat die je lichaam nodig heeft.


Koolhydraatarm dieet 2 ervaringen:

Mijn Koolhydraatarm dieet 2 ervaring plaatsen:

Uw ervaring:

Naam:

E-mail (Niet zichtbaar op website):